Arkiv

ARKIV

10 November 2022

Den 17-18 November fortsätter arbetet med fiberbyte vid affären i Kalv. Vi räknar med att nätet ligger nere den 17/11 och eventuellt också den 18/11. TransTema har dragit i ny fiber i tomrören och bryter nätet den 17/11 för att koppla om till den nya kabeln. Avbrottet gäller samma abonnenter i Kalv och Håcksvik som den 3/11.


30 oktober

En kabel byts i Kalv den 3 November vilket kan påverka abonnenter i Kalv och Håcksvik.


29 Maj

Kallelse till Årsstämma 2022

Datum: 2022-05-15

Tid: 15.00

Plats: Medborgarhuset i Östra Frölunda


Hela kallelsen med dagordning hittar du här

Årsredovisningen hittar du här


25 Oktober

Vi har nu fått in 135 intresseanmälningar från fastighetsägare samt intresse från ägare av 2 tomter i Påarp som inte fått fastighetsbeteckning ännu. Vi påbörjar nu det praktiska arbetet med kartläggning och beräkningar av kostnader för anslutning av dessa till fibernätet. Håll utkik här för uppdatering av vad som händer. Det blir en del att stå i framöver så Du som är intresserad av att hjälpa till är välkommen att kontakta någon i styrelsen.


19 Oktober

En liten påminnelse om hur du går tillväga om något inte funkar:

Har du problem med telefon eller internet kontaktar du netatonce.se

0771-40 44 00


Har du problem med tv kontaktar du sappa.se

0774-444 744


Mer information om felanmälan hittar du under felanmälan i menyn ovan.


23 September

Den avgrävda kabeln i Mårdaklev skall nu vara reparerad. Eventuellt kan routern behöva startas om. Om felet kvarstår kan du felanmäla på anmalan@sodrakindsfiber.se


22 september

Entreprenören som arbetar med den avgrävda fiberkabeln som påverkar centrala Mårdaklev meddelar att de räknar med att felet skall vara åtgärdat under morgondagen.


22 september

Driftstörning som berör centrala Mårdaklev. Beror på avgrävd kabel. På väg att åtgärdas.


30 Juni 2021

Protokoll från Årsstämman 2021 hittar du om du trycker här


1 Juni 2021

Kallelse till Årsstämma

Datum: 2021-06-15
Tid: 18.30
Stämman genomförs digitalt via Teams. Anslut 18.15 för funktionskontroll

Föranmälan sker på denna adress: anmalan@sodrakindsfiber.se

Information om hur du ska gå tillväga får du när du anmält ditt deltagande.


Hela kallelsen med Dagordning hittar du här

Årsredovisning finns här

Verksamhetsberättelse finns tillgänglig här.


30 Maj 2021

Vi har fått in 90 st intresseanmälningar för att ansluta sig än så länge. Skicka in Du också! Tryck här


23 Februari 2021

Vi fortsätter att ta emot intresseanmälningar från dig som ännu inte anslutit din fastighet!

Fyll i och skicka in din intresseanmälan genom att trycka här.


30 november 2020

Intresseanmälan

Styrelsen har det senaste halvåret fått flera förfrågningar om fortsatt utbyggnad och undersöker nu möjligheterna att till en rimlig kostnad erbjuda fastighetsägare som ännu inte anslutit sig att gå med.

Är du intresserad?

Fyll i och skicka in din intresseanmälan genom att trycka här.


14 Juni 2020

Årsstämma

De som deltar på stämman via telefon kan följa stämman via presentationen som används på en länk här.


31 Maj 2020

Kallelse till Årsstämma

Datum: 2020-06-14 Tid: 15.00

Plats: Medborgarhuset i Östra Frölunda.


Kallelsen i sin helhet finns i den här länken.


Information om stämman

Antalet deltagare i Östra Frölunda Medborgarhus kommer att begränsas til 50 personer och sittplatsernas placering i lokalen kommer att vara på rekommenderat avstånd från varandra. Vi vill att du föranmäler om du kommer till lokalen eller om du vill delta via telefon.


Föranmälan sker på den här mailadressen anmalan@sodrakindsfiber.se


Du som inte har möjlöighet att komma till mötet kan delta via telefonkonferens. Information och instruktion hur du ska gå tillväga, se nedan.


Instruktion för att delta via telefon

Ni som deltar på telefon ska ringa in till mötet kl.14.45


  • Starta telefonmötet genom att ringa 08 22 90 90 eller 08 22 90 91.
  • Tryck 1# för att välja svenska.
  • Tryck 678909#
  • När du blir inkopplad på mötet tryck på symbolen för mikrofonen så ditt ljud inte går ut i mötet utan att du endast lyssnar.
  • Vill du säga något koppla in mikrofonen och säg ditt namn så kallar vi på dig när det blir din tur.


Årsredovisningen finns tillgänglig i den här länken 

Länken till Verksamhetsberättelsen finns här.


31 Mars 2020

Uppdatera TV-boxen med firmware version 1.2

När TV.n startas kommer ett meddelande att man ska uppdatera mjukvaran firmware version 1.2.

Det är en åtgärd som behövs för att digitalboxen (TV-boxen) ska fungera korrekt.

Starta uppdateringen och följ anvisningarna på tv.n det tar några minuter.

Om det uppkommer något fel och inte boxen fungerar som den ska efter uppdateringen kontakta Sappas kundtjänst

tel. nr. 077-444 47 44


18 Mars 2020

TV:n "buffrar"

Det händer att TV:n "buffrar". Första åtgärden är att starta om både TV-boxen och routern. Dra ut kontakterna och vänta c:a 30 sekunder och sätt sedan tillbaka dom. Om TV:n fortsätter att "buffra" kontakta Sappas kundtjänst

tel.nr. 077-444 47 44.


27 Januari 2020

Skadad fiber i Påarp

Tyvärr blev inte arbetet med fibern färdigt idag utan kommer att fortsätta under morgondagen.


24 Januari 2020

Skadad fiber i Påarp

Fibern är skadad i Påarp och reparation kommer att ske på måndag den 27 januari. Runt 30 abonnenter i Skyarp, Påarp, Källhult Sparyd, Håcksvik-Moga, Barnarp, Backabo, Annlarp kommer att bli påverkade och utan fiber under det pågående reparationsarbetet på måndag.


3 Oktober 2019

Felaktigt meddelande från Sappa

Till er som har TV abonnemang Sappa Fem har Sappa skickat ut ett meddelande som säger att det är "Förändringar i ditt kanalpaket" och att det är ett nytt pris 129 kr/mån. Detta är fel och de kommer att åtgärda detta så ingen kommer att få någon prishöjning. Abonnemanget ingår redan i vårt avtal med Net at Once.


2 Oktober 2019

Felaktig text nedan för avhämtning av TV-boxar

Tyvärr har det fallit bort text om när och var man kan hämta sina TV-boxar.


Utlämning sker på följande platser och tider:


  • Mårdaklevs Bygdegård söndagen den 6 oktober kl. 15.00 - 18.00. Vi finns på parkeringen.
  • Hos Anders Lennström Skönabäck Östra Frölunda söndagen den 13 oktober kl. 15.00 - 18.00.


30 September 2019

Nya TV-boxar för avhämtning

Nya TV-boxar Dilog DCH-810 från Sappa finns nu för avhämtning. Tekniska specifikationer för TV-boxen finns på Sappas hemsida


Utlämning sker på följande platser och tider:


  • Mårdaklevs Bygdegård söndagen den 6 oktober kl. 15.00 - 18.00. Vi finns på parkeringen.
  • Hos Anders Lennström Skönabäck Östra Frölunda kl. 15.00 - 18.00. 


Om TV-boxarna inte avhämtas under ovanstående utlämningsdatum skickas de tillbaka till Sappa / omhändertas av Södra Kinds Fiber.


12 September 2019

Fel förfallodag vid faktureringen från Södra Kinds Fiber 

Tyvärr har ett tjugotal fakturor som har skickats ut fått fel förfallodag. På dessa är det förfallodag den 13/9 10 dagar men detta är fel, korrekt förfallodag är den 3/10 30 dagar.


19 Augusti 2019

Fakturering från Net at Once och Södra Kinds Fiber 

Det finns tre olika faktureringssätt från Net at Once:

  • e-mail ingen kostnad
  • e-faktura kostar 27 kr
  • autogiro eller pappersfaktura kostar 39 kr


Underhållsavgiften som betalas till Södra Kinds Fiber EF sker två gånger/år.

Här går det också att välja olika sätt att betala.

  • e-faktura ingen kostnad
  • autogiro ingen kostnad
  • pappersfaktura 30 kr

Mer information finns på sidan Fakturafrågor.


9 Maj 2019

Kallelse till årsstämma den 19 maj

Den 19 maj kl. 15.00 har vi årsstämma i Medborgarhuset i Östra Frölunda. Kallelsen i helhet finns här


8 april 2019

Servicefaktura från Södra Kinds Fiber

Nu har utskicket av vår servicefaktura påbörjats. Tyvärr har den blivit försenad eftersom vi har bytt redovisningsbyrå.

Informationen om faktureringen och de olika faktureringsalternativen finns med som ett följebrev till fakturan och som ni också kan se i den här länken.

Vi kommer nu endast att fakturera medlemsavgiften och serviceavgiften som fr.o.m. i år är höjd till 150 kr/månad och vi fakturerar nu för ett halvår, summa 900 kr. Gruppabonnemanget betalas ju direkt till Net at Once via faktura från dom.


24 mars 2019

WiFi problem

Många av er har problem med WiFi i era nya routrar vad det gäller räckvidd och hastighet. Styrelsen är väl medvetna om er frustration på grund av detta problem och vi arbetar tillsammans med Net at Once för att hitta problemet. Vi hoppas att vi ska få en förklaring till problemet inom ett par veckor.

Fortsätt att anmäla felaktigheter till Net at Once kundtjänst och i samband med detta skicka ett mail till anmalan@sodrakindsfiber.se med namn, adress och fastighetsbeteckning.


20 februari 2019

Problem med WiFi/internetuppkopplingen i de nya routrarna

Problemen kan upplevas som WiFi har dålig räckvidd eller dålig hastighet.

Ni som har de här problemen, eller upplever andra problem sedan de nya routrarna installerades måste felanmäla till Net at Once kundtjänst tel. 0771 404400.

Det är YTTERST viktigt att alla felanmäler till Net at Once så att de får en klar bild av omfattningen.


Observera

När ni felanmält till Net at Once, skicka ett mail med namn, adress och fastighetsbeteckning till anmalan@sodrakindsfiber.se och meddela att ni har felanmält till Net at Once så får vi i styrelsen också en uppfattning om hur stor omfattningen är.



18 februari 2019

Problem med WiFi/internetuppkopplingen i de nya routrarna

Ni som upplever problem med er WiFi/internetuppkoppling anmäl till Net at Once kundtjänst tel. 0771 404400.

Det är YTTERST viktigt att alla felanmäler till Net at Once så att de får en klar bild av omfattningen.


Observera

När ni anmält till Net at Once skicka ett mail med namn, adress och fastighetsbeteckning till anmalan@sodrakindsfiber.se och meddela att ni har anmält till Net at Once så får vi i styrelsen också en uppfattning om hur stor omfattningen är.


17 februari 2019

Problem med WiFi i de nya routrarna

Vi har fått information om att det finns ett missnöje med WiFi:n i de nya routrarna.

Vi har meddelat Net at Once problemet och arbetar vidare med dom för att utröna vad som är fel.

Ni som har problem felanmäl till Net at Once!

Vi återkommer så fort vi har mer information om läget.


28 januari 2019

Planerat underhåll på nätet

Natten till torsdag 2019-01-31 kommer Net at Once att utföra ett servicearbete som kommer att påverka Södra Kinds Fiber. Tjänster som påverkas är internet,TV och telefon.

Efter slutfört arbete kan man behöva starta om sina enheter hemma.


16 januari 2019

Planerat underhåll på nätet

Net at Once gör ett omläggningsarbete i Borås som kommer att påverka Södra Kinds Fiber. Arbetet påbörjas i kväll 2019-01-16 vid midnatt 23:59 och beräknas vara klart i morgon 2019-01-17 06:00.

Se driftinformation https://www.netatonce.se/driftinfo

Tjänster som påverkas är internet,TV och telefon.

Efter avslutat arbete kan man behöva starta om fiberroutern igen.

 

10 januari 2019

Problem med Internet, Telefon eller TV

De medlemmar som har problem med Internet eller telefon vänligen kontakta kundtjänst på Net at Once

telefon: 0771 404 400.

Är det problem med TV-mottagningen kontakta kundtjänst på Sappa telefon: 0774 444 744.

Vi måste rapportera felen till rätt mottagare så att felen kan åtgärdas.


8 januari 2019

Falska mail

En av våra medlemmar har fått mail på engelska från Net at Once, detta är ett falskt mail. Vi har fått bekräftat av Net at Once att de skickar aldrig ut mail på engelska. Har ni fått ett sådant mail besvara inte och lämna inte ut några uppgifter, radera mailet.

 

5 januari 2019

TV-boxar

Vi har nu fått TV-boxarna för de medlemmar som inte tidigare har haft TV via Sappa. Vi kommer under dagen ringa eller sms:a och meddela när och var Du kan hämta din TV-box.


1 januari 2019

Problem med TV

Vi har nu fått indikationer på att det är en del fel i adresshanteringen.

Därför ber vi Er som får eller har fått svar från Sappa att abonnemanget har upphört att skicka ett mail till:

Kjell Persson

 

Mailadress: kjellepersson@netatonce.net

 

Skicka in följande information:

Namn

Fastighetsbeteckning

Adress

 

1 januari 2019

Problem med TV från Sappa

Tyvärr har det blivit en del problem med TV-mottagningen från Sappa nu när det nya avtalet träder i kraft. För vissa abonnenter behövs en ny aktivering av abonnemanget för att mottagningen ska komma igång. Kontakta Sappas Kundtjänst så hjälper de er med aktiveringen. Tel. 0774 444 744.

Vid kontakt med Sappa kan svaret bli att abonnemanget har upphört. Från Sappa arbetar man med att kontrollera hur det här missförståndet har uppkommit och detta kan ta lite tid samtidigt som man har små personalresurser idag och det kan hända att det tar ytterligare någon dag innan allt kommer igång.


29 december 2018

Fakturering januari 2019 och TV från Sappa

 

Fakturering från Net at Once

Som vi redan nämnt nedan den 13 december så kommer faktureringen för gruppabonnemang och delårsabonnemang att komma direkt från Net at Once. Fakturan skickas ut månadsvis och den första fakturan kommer nu i början av januari.

Net at Once har lagt ihop sina befintliga kundnummer med Södra Kinds Fibers medlemsregister, men i början är det risk att felaktigheter kan förekomma. Kontrollera därför noga adress och fastighetsbeteckning och meddela Net at Once Kundtjänst om det är något som är fel. Kundtjänst telefonnummer: 0771 404 400.

Net at Once kommer i möjligaste mån samfakturera de medlemmar som har flera fastigheter. Om någon får två fakturor men önskar bara en meddela då Net at Once Kundtjänst.

 

TV från Sappa

För de medlemmar som gick med i FAS 2-utbyggnaden har för närvarande egna abonnemang med Sappa. Dessa ska nu övergå till de valda gruppabonnemangen och faktureringen från Sappa ska upphöra. Det är naturligtvis möjligt att fortsätta med egna abonnemang t.ex. C More, Viasat eller andra Sappa TV paket som då kommer att faktureras från Sappa.

Om det är felaktigheter med fakturering från Sappa meddela då Sappas Kundtjänst telefonnummer: 0774 444 744.

 

TV-box från Sappa

För de medlemmar som inte har haft TV via Sappa tidigare och har nu beställt genom gruppavtalet kommer att få en ny TV-box.

Tyvärr kan inte dessa levereras i tid tills avtalet träder i kraft den 1 januari på grund av att Posten inte har levererat, de ligger fortfarande kvar på posten i väntan på utskick.

Så fort vi har information kommer vi att informera på hemsidan och på Facebook när och var ni kan hämta er TV-box.


14 december 2018

Problem med TV-mottagningen

Problemen med TV-mottagningen ska nu vara åtgärdade, men om någon fortfarande har problem med pixlar och frysta bilder vänligen kontakta Sappas kundtjänst 0774-444 744.

 

14 december 2018

VIKTIGT!

Påminnelse: Skicka in abonnemangsavtalen omgående

Det finns några få medlemmar som ännu inte har skickat in de nya abonnemangsavtalen. Skicka in dessa omgående.

Vi MÅSTE ha dessa avtal senast den 21 december annars blir det ingen fiber i fastigheten, alltså ingen internet, telefon eller TV.

Nedan finns länkar till abonnemangsavtalet, informationssidan och bilagan för medlemmar som har flera fastigheter.

Skriv ut abonnemangsavtalet nedan i två exemplar, gör ert val och skriv under båda avtalen.

Skicka sedan båda avtalen till:

 

Kjell Persson

Klevsgatan 7

512 62 Mårdaklev

 

Abonnemangsavtal

Informationsida

Bilaga för medlemmar med flera fastigheter


13 december 2018

Fakturering från och med 2019

 

Fakturering från Net at Once

I och med att det nya avtalet träder i kraft den 1 januari 2019 kommer också faktureringen att ändras.

Faktureringen för gruppabonnemang och delårsabonnemang kommer nu att komma direkt från Net at Once. Fakturan skickas ut månadsvis och för januari månad kommer den att skickas ut i januari månad tillsammans med fakturan för februari. Det går bra att betala till Net at Once med Autogiro och man är också på gång med E-faktura som sannolikt kommer att fungera i januari. Vi kommer att informera när det klart för betalning med E-faktura.

 

Fakturering från Södra Kinds Fiber

Fakturan från Södra Kinds Fiber för serviceavgiften kommer att faktureras tre gånger om året med början i slutet av januari 2019.

Södra Kinds Fiber kommer också att byta faktureringssystem vilket innebär att E-faktura och Autogiro kommer att utgå. Vi återkommer senare med mer information gällande Autogiro och E-faktura.

 

11 december 2018

Problem med TV-mottagningen

Det är problem med TV-mottagningen, med pixlar och frysta bilder. Net at Once arbetar med problemet och man har försökt med en uppdatering av routrarna men det har tydligen inte lyckats. Problemet verkar vara ett länkfel mellan Göteborg och Borås och arbete pågår. Net at Once hoppas att felet ska vara löst under den här veckan. Vi återkommer med mer information när vi vet lite mer.

 

2 december 2018

Byte av fiberrouter och uppsättning av passiv fiberbox

På grund av en hel del problem under installationen av ny fiberrouter och uppsättning av passiv fiberbox har arbetet legat nere under några veckor. Net at Once har nu bytt underentreprenör till Link to Link som ska fortsätta arbetet med installationen av fiberrouter och passiv fiberdosa. Arbete beräknas starta vecka 3 den 14 januari 2019 och tidsbokningar kommer att påbörjas direkt efter årsskiftet.

 

Fiberroutern kommer att bytas ut för de medlemmar som var med från början FAS 1 2013. Den nya mediaboxen EG400 har samma utseende som EG300 den router som alla har som gick med i FAS 2 2016. Fas 2 routrarna kommer inte att bytas ut men alla kommer att få en mjukvaruuppdatering från Net at Once.

 

Påminnelse om åtgärder inför installationen

  • Information om tidpunkt för installation i DIN fastighet kommer att meddelas av Link to Link via telefonsamtal.
  • Medlemmen ansvarar för att installatören har tillgång till byggnaden vid den tidpunkt installatören har meddelat att han kommer.
  • VIKTIGT

Är du inte hemma vid installationstillfället måste du meddela hur installatören kan få tillgång till nyckeln. Har du släktingar i området eller grannar som du känner väl, kan det vara en bra lösning att utrusta dem med nycklar.


12 oktober 2018

Byte av fiberrouter och uppsättning av passiv fiberbox

Arbetet med byte av fiberrouter och uppsättningen av passiv fiberbox har nu legat nere någon vecka men kommer att återupptas igen vecka 43 den 22 oktober.

 

Installationen utförs av Net at Once och deras underentreprenörer Primär och Fiberoptics i Väst AB.

  • Information om tidpunkt för installation i DIN fastighet kommer att meddelas av Primär och Fiberoptics i Väst AB via telefonsamtal.
  • Medlemmen ansvarar för att installatören har tillgång till byggnaden vid den tidpunkt installatören har meddelat att han kommer.
  • VIKTIGT

Är du inte hemma vid installationstillfället måste du meddela hur installatören kan få tillgång till nyckeln. Har du släktingar i området eller grannar som du känner väl, kan det vara en bra lösning att utrusta dem med nycklar.

 

I samband med detta får alla följande information från Net at Once. Länk till informationen finns här.

 

Förlängd patchkabel

Behöver någon hjälp med att beställa en längre patchkabel, kontakta Sören Hansen tel. 0702 520691.


2 oktober 2018

Ingen telefonfunktion efter installation av ny mediabox

Om telefonen inte fungerar efter att en ny mediabox har installerats ska man göra följande åtgärd:

Flytta telefonkabeln (liten grön kontakt) från TEL 1 till TEL 2 uttaget på mediaboxen (se bild nedan).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eventuellt påkörda fiberskåp

Just nu pågår klippning av vägkanterna i vårt område och av misstag kan naturligtvis något fiberskåp som står i vägkanten bli påkört. Vi ber er därför kontakta föreningen om ni ser något påkört fiberskåp i området så vi kan sätta in nödvändiga åtgärder.

Kontakta följande personer: Sören Hansen tel. 070 2520691, Kjell Persson 072 5726081 eller Kenneth Hansson

076 8215042.


26 september 2018

Prisinformation för patchkabel

Nedan finns priserna för de olika kabellängderna som man kan köpa till om man vill flytta sin mediabox när nu fiberdosorna börjar installeras i fastigheterna.

 

Längder och pris för patchkabel:

 

Längd m       Kontakt typ                      Pris inkl moms

 

      1             SC/UPC-SC/UPC                    188 kr

      2             SC/UPC-SC/UPC                    201 kr

      3             SC/UPC-SC/UPC                    230 kr

      4             SC/UPC-SC/UPC                    254 kr

      5             SC/UPC-SC/UPC                    278 kr

      7             SC/UPC-SC/UPC                    322 kr

      9             SC/UPC-SC/UPC                    365 kr

     10            SC/UPC-SC/UPC                    413 kr

     11            SC/UPC-SC/UPC                    407 kr

     13            SC/UPC-SC/UPC                    448 kr

     15            SC/UPC-SC/UPC                    490 kr

 

Prisuppgifter för flyttning av mediaboxen kommer att meddelas senare.

 

Önskar man att flytta mediaboxen beställer man detta när installationen av fiberdosan görs och sedan kommer installatören tillbaka och gör denna flyttning vid ett senare tillfälle.

Det går bra att flytta mediaboxen själv men tänk då på att patchkabeln måste ha tillräcklig radie, den får absolut inte ha för tvära radier i eller runt hörnen.


25 september 2018

Information om nya avtalet 2019 - 2023

Inför det nya avtalet med Net at Once som träder i kraft den 2019-01-01 ska en del förberedande arbeten utföras i alla fastigheter.

 

Fiberdosa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ny fiberdosa ska installeras i varje fastighet. Fiberdosan kommer att monteras på innerväggen där fibern kommer in i fastigheten, bredvid mediaboxen (routern). Fiberdosan förenklar service och utbyte av mediabox.

Mediaboxen kopplas samman med fiberdosan med en 50 cm lång patchkabel. Om man vill flytta mediaboxen till ett annat ställe i fastigheten kan man på egen bekostnad köpa till detta av Net at Once tillsammans med längre patchkablar. Likaså om man redan i dag har mediaboxen placerad på en annan plats får man själv bekosta patchkabel och hjälp för att få den på plats.

 

Prisuppgifter för patchkabel, flyttning av mediaboxen samt längder på kabeln kommer att meddelas senare.

 

Önskar man att flytta mediaboxen beställer man detta när installationen av fiberdosan görs och sedan kommer installatören tillbaka och gör denna flyttning vid ett senare tillfälle.



Mediabox EG 400

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I samband med att fiberdosan monteras kommer mediaboxen (routern) att bytas ut för de medlemmar som var med från början FAS 1 2013. Den nya mediaboxen EG 300 är densamma som alla har som gick med i FAS 2 2016.

 

Installation

Installationen utförs av Net at Once och deras underentreprenörer Primär och Fiberoptics i Väst AB.

  • Information om tidpunkt för installation i DIN fastighet kommer att meddelas av Primär och Fiberoptics i Väst AB via telefonsamtal.
  • Medlemmen ansvarar för att installatören har tillgång till byggnaden vid den tidpunkt installatören har meddelat att han kommer.
  • VIKTIGT

Är du inte hemma vid installationstillfället måste du meddela hur installatören kan få tillgång till nyckeln. Har du släktingar i området eller grannar som du känner väl, kan det vara en bra lösning att utrusta dem med nycklar.


15 september 2018

Driftinformation

Nu finns det en länk under sidan LÄNKAR till Net at Once Driftinformation om driftstörningar och planerat underhåll. Här finns också information om när arbetet påbörjas, planerad färdigtid, vilken tjänst samt vilken ort eller förening som påverkas. Får man problem med Internet, telefon eller TV är det lämpligt att kontrollera den här sidan om det finns en driftstörning innan man tar kontakt med Net at Once eller Sappa.

 

17 augusti 2018

Påminnelse: Skicka in abonnemangsavtalen omgående

Det finns några medlemmar som ännu inte har skickat in de nya abonnemangsavtalen. Vi ber er därför skicka in dessa omgående så vi kan fortsätta med de åtgärder som behövs för att allt ska fungera till uppstarten 2019-01-01.

 

Nedan finns länkar till abonnemangsavtalet, informationssidan och bilagan för medlemmar som har flera fastigheter.

 

Abonnemangsavtal

Informationsida

Bilaga för medlemmar med flera fastigheter

 

Driftstörningar under vecka 30 - 31

Under vecka 30 och 31 hade Net at Once driftstörningar som påverkade nättrafiken.

Se informationen från Net at Once som är länkad HÄR

 

13 juli 2018

Nytt abonnemangsavtal har nu skickats ut

Det finns fyra abonnemangsalternativ + ett företagsalternativ. Fyll i alla uppgifterna på båda blanketterna och välj önskat abonnemang på sista sidan, skriv under båda och skicka in dessa i det bifogade kuveret SENAST DEN 6 AUGUSTI 2018.

I kuveret finns också en sida som informerar om de olika valen och TV alternativen. Länk till informationssidan finns HÄR.

 

Vid frågor och information gällande detta avtal kontakta Kjell Persson tel. 0725 726081 eller Kenneth Hansson tel. 0768 215042.

27 Juni 2018

Årsstämman den 3 juni, nytt avtal

Årsstämman hölls den 3 juni i Medborgarhuset i Östra Frölunda. Efter sedvanliga förhandlingar informerade Net at Once och Sappa (TV) om det nya avtalet. Mer information om valmöjligheter kommer att skickas ut i samband med utskicket av det nya abonnemangsavtalet. Informationen kommer också att presenteras på hemsidan. Länk till protokollet från års-stämman finns här.

 

22 Maj 2018

Nytt avtal

Ett nytt avtal med kommunikation- och tjänsteleverantören Net at Once och Sappa (TV) är klart. Mer information om valmöjligheter kommer senare och även i samband med årsstämman den 3 juni.

 

16 Maj 2018

Kallelse till årsstämma den 3 juni

Den 3 juni kl. 15.00 har vi årsstämma i Medborgarhuset i Östra Frölunda. Kallelsen i helhet finns   länkad här.

Direkt efter årsstämman kommer information att ges från Sappa (TV) samt kommunikation- och tjänsteleverantören Net at Once, om vad som gäller i det nya avtalet. Ta chansen att ställa dina frågor om din fiber direkt till leverantören.

 

En ny dataskyddslag GDPR börjar gälla inom EU den 25 maj. Vi informerar därför hur vi hanterar dina personuppgifter se länk till informationen här.


12 April 2018

Vi har ett stort antal tyska fastighetsägare som är medlemmar i vår förening. För att underlätta för dem har informationen på vissa sidor i menyn översatts till tyska. Vi vill framförallt underlätta för dem vid köp och försäljning av fastigheter, att söka blanketter, att lämna uppgifter om felanmälan och fakturafrågor. I menyn visas de berörda sidorna på både svenska och tyska. En sida i menyn kallad Förklaringar visar och förklarar en del svenska uttryck.

Varje sida börjar med svensk text och under denna skrivs den tyska översättningen med blå text. Alla länkar har som tidigare grön text.

 

Unsere Genossenschaft weist eine grosse Zahl deutschsprachiger Liegenschaftsbesitzer als Mitglieder auf. Wir wollen sie beim Kauf und Verkauf von einer Liegenschaft unterstützten, ihnen die Formulare zur Fehlermeldung bereitstellen und auch bei Fragen zu Rechnungen beiseite zu stehen. Im Menu werden die wesentlichen Seiten sowohl auf Schwedisch als auch auf Deutsch angezeigt. Auf der Seite „Förklaringar“ finden sich Erläuterungen zu spezifischen schwedischen Ausdrücken. Jede Seite beginnt mit dem schwedischen Text gefolgt von der deutschen Übersetzung in blauer Farbe. Alle Links sind mit grüner Schrift markiert.

 

4 Mars 2018

Underhållsarbete av fibernätet

Underhållsarbete kommer att utföras på fibernätet under natten 2018-03-05. Fibernätet beräknas därför ligga nere i 4 timmar under natten. Se nedan:

 

  • Starttid: 2018-03-05 kl. 00:00
  • Beräknad färdigtid: 2018-03-05 kl. 05:00
  • Påverkad tjänst: Internet, TV och telefoni.


23 December 2017

God Jul & Gott Nytt År













önskar Styrelsen


15 September 2017

Fibernätet i Mårdaklev fungerar igen

Reparationen av fibernätet i Mårdaklev blev färdig igår den 14 september. Förhoppningsvis blir det inga fler avbrott under det fortsatta arbetet med cykelbanan.


13 September 2017

Reparation av fiber i Mårdaklev

Reparation av fiber kommer att ske i morgon torsdagen den 14 september. Arbeten med cykelbanan genom Mårdaklev har den senaste tiden orsakat fiberbrott i södra delen av Mårdaklev. Dessa fiberbrott ska nu repareras. Reparationen kommer att pågå under hela dagen i morgon och berör c:a 30 st abonnenter i södra delen av Mårdaklev.


8 September 2017

Fiberavbrott i Mårdaklev

Tyvärr har det återigen hänt ett fiberbrott i Mårdaklev vilket berör c:a 6 st abonnenter i södra delen av Mårdaklev som är utan fiberanslutning. Felsökning har pågått under dagen och kommer att fortsätta på måndag.


24 Augusti 2017

Fiberkabel avgrävd i Mårdaklev

En fiberkabel i Mårdaklev är avgrävd vilket berör c:a 30 st abonnenter i södra delen av Mårdaklev som är utan fiberanslutning. Tekniker är på väg för att avhjälpa felet så fort som möjligt.


5 Maj 2017

Arbetsstart för sammankoppling med Gunnarp - Fegen Fiberförening

Arbetena med sammankopplingen till Gunnarp - Fegen Fiberförening kommer att starta onsdagen den 10 maj och fortsätter fram till fredag den 12 maj. Under denna tid kommer anslutningarna till fiber att vara avstängda under dagtid för de 35 fastigheter som är berörda. Alla berörda kommer att få ett meddelande från vår fiberleverantör Transtema AB.


3 Maj 2017

Sammankoppling med Gunnarp - Fegen Fiberförening

Vi kommer att sammankoppla oss med Gunnarp - Fegen Fiberförening för att säkra kontinuiteten av driften från Net at Once och vi måste därför byta till en fiber med större kapacitet från noden i Stäpelsbo. Anslutningarna kommer att stängas av under c:a en dag för 35 fastigheter i Stäpelsbo samt mot nordost upp till Svanabo. Alla dessa fastigheter kommer att få ett meddelande från vår fiberleverantör Transtema AB när driftavbrottet sker.


26 Mars 2017

Höjning av serviceavgift

Stämman den 19 mars beslutade enhälligt att höja serviceavgiften från 62 kr till 106 kr. Höjningen är nödvändig för att förhindra ett negativt resultat.

Serviceavgiften ska täcka kostnader för drift, underhåll, administration, oförutsedda händelser och avskrivningar.

I nuvarande serviceavgift har föreningen inte tagit höjd för avskrivningar.


Ny månadskostnad fr.om. 1 maj 2017:

Trippelabonnemang 394 kr/månad

Dubbelabonnemang 314 kr/månad

Vilande anslutning 106 kr/månad


Årsredovisningen 2016 finns länkad här

Protokollet från årsstämman 2017 finns länkat här


11 Mars 2017

Kontrollmätning av fibersträckor FAS 2

Vår fiberleverantör Transtema kommer att kontrollmäta alla nya fibersträckor i utbyggnaden FAS 2. Denna kontrollmätning är planerad att utföras på Måndag den 13 mars och Tisdag den 14 mars mellan klockan 08.00 - 17.00. Anslutningarna kommer att stängas av individuellt under c:a en minut då mätningen genomförs. I princip kommer nätet att kopplas upp automatiskt efter mätningen men i värsta fall kan en omstart erfordras.

De som inte använder sitt nät under pågående mätning kommer förhoppningsvis inte att märka något.


8 Mars 2017

Utbyggnad FAS 2 färdig

Nu är utbyggnaden av FAS 2 färdig och alla är installerade. Registreringen har gjorts klar förutom några få fritidsboende som kommer att registreras när ägarna återkommer till våren.


25 Februari 2017

Kallelse till årsstämma den 19 mars

Den 19 mars kl. 15.00 har vi årsstämma i Medborgarhuset i Östra Frölunda. Kallelsen i helhet finns länkad här.


17 Januari 2017

Försenad faktura

Fakturan för februari är försenad men är nu på väg att skickas ut till alla.


Nya medlemmar (FAS 2) som har betalat avgiften för januari månad kommer att få den betalningen krediterad.


4 Januari 2017

Intallationen

Som vi tidigare har meddelat (se nedan) så fortsätter installationsarbetet under de närmaste veckorna.


Fr.o.m. den här veckan, vecka 1, går installationsarbetet vidare nod för nod med början i Mårdaklev för att sedan fortsätta i Frölunda, vidare till Kalv, Håcksvik, Skyarp och Stäpelsbo. Vi kan fortfarande inte ange någon exakt tidpunkt när allt blir färdigt och installerat. Fortsätt att kontrollera era medieomvandlare och meddela statusen enligt informationen nedan.


December 2016

Fortsatt installationsarbete

Installationsarbetet pågår fortfarande och kommer att fortsätta de närmaste veckorna, där i första hand fastboende prioriteras före fritidsboende.

Vi kan inte från vår sida ange en exakt tidpunkt när allt ska vara färdigt och installerat. Vi kan bara hänvisa till nedanstående information ”Nu har uppkopplingen startat FAS 2” om hur man kan kontrollera om det finns fungerande fiber fram till medieomvandlaren/router.


För att påskynda processen är det viktigt att alla rapporterar medieomvandlarens status enligt nedan.


Vänligen återkom med information till Kjell Persson hur statusen är på er medieomvandlare/router, se nedan under ”Kreditering av månadsavgift”.


Kreditering av månadsavgift

På grund av att vår fiberleverantör inte har kunnat uppnå målsättningen med att ha alla inkopplade senast onsdag den 21 december kommer eventuellt inbetalda avgifter för januari månad att krediteras.


Vänligen återkom med information hur statusen är på er medieomvandlare/router.


Fungerar fibernätet, svara med OK


Fungerar inte nätet skicka information om:


Vilka lampor lyser?

Kan ni registrera er på Net at Once hemsida?


Svara med namn och fastighetsbeteckning.


Skicka svaren till Kjell Persson e-mail: kjell.e.persson@allt2.se

eller ring in svaren till Kjell på telefonnummer 0727 389242


Fiberanslutningen

Arbetsprocessen är nu inne i slutfasen och ett antal anslutningar är nu igång.

Komplexiteten är stor vid en utbyggnad då man måste in i många kopplingsskåp mellan noderna och respektive fastighet för att svetsa fiber. Detta har medfört att arbetet har tagit längre tid än beräknat.


Vår fiberleverantör Transtema bedömer dock att merparten av alla anslutningar skall vara klara på onsdag före jul.


För de som önskar hjälp med installationen av mediaboxen/routern kontakta Kjell Persson 0727 389242 så kan han hjälpa till mot en skälig ersättning som var och en kommer överens med honom vid beställningen.


Nu har uppkopplingen startat FAS 2

Gäller för de abonnenter som har fått sin mediabox/router installerad i fastigheten.

Kontrollera om mediaboxen är uppkopplad genom att:


  • Anslut strömadaptern till eluttaget och slå på ON/OFF-knappen till läge 1.
  • Är nu mediaboxen korrekt inkopplad kommer lamporna Status/Power (1), Bredband/WAN (2) och Internet (3) att lysa med fast grönt sken.














  • Mediaboxen är nu inkopplad och registreringen på Net at Once hemsida kan starta följ instruktionen här.


OBSERVERA VIKTIGT

Kontrollera noga fastighetsbeteckningen se bild nedan. Är den fel STOPPA omedelbart registreringen och felanmäl till Kenneth Hansson tel. 0768-215042 eller Gunnar Johansson tel. 0325-660462, (0706-539305). Lämna din korrekta fastighetsbeteckning samt den felaktiga på registersidan.



















Är fastighetsbeteckningen korrekt fortsätt registreringen och installationen enligt instruktionen för Installation Mediabox EG300.


Installation FAS 2

Nu har installationen i fastigheterna startat med början i Östra Frölunda. Uppstarten kommer som planerat att ske nod vis, vilket innebär att noden i Östra Frölunda startar först. Exakt datum för uppstart i Östra Frölunda kommer att lämnas här på hemsidan. Mer information om vilken ordning och när uppstarten sker i de övriga noderna Mårdaklev, Kalv, Håcksvik och Skyarp lämnas här på hemsidan .

När beskedet kommer kan alla koppla upp sin mediabox till sina datorer, telefoner och TV. Det finns nu en instruktion som hjälp till uppkopplingen och registreringen till Net at Once. Instruktion Media-box EG300 se här.


Faktura månadsavgift FAS 2

Fakturorna för månadsavgiften gällande 2017-01-01 - 2017-01-31 har nu skickats ut och ska betalas senast den 31 december. Tänk på att för kommande månadsdebitering av abonnemanget kan du välja E-faktura eller autogiro för att slippa faktureringsavgift (30 kr).


November 2016

Störningar i Kalv 2016-11-17

Efter inbrott i natt hos Kalvsjöholmsbolaget kan det förekomma störningar i fibernätet då tjuvarna har klippt av kablarna till kopplingsskåpet i närheten av Kalvsjöholmsbolaget. Servicefolk är på plats men under arbetet kan det förekomma  störningar i nätet.


TV via fiber

Några TV leverantörer t.ex. Boxer går nu ut med information att man ska beställa en ny TV-box inför fiber anslutningen. Detta gäller INTE för Södra Kinds Fiber.


Istället gäller följande:

  • All TV via fiber inklusive TV-box MÅSTE beställas genom vår leverantör Sappa. Se deras utbud på sappa.se.


Man kan naturligtvis behålla sin nuvarande leverantör men då finns inget behov av en ny TV-box avsedd för fiber.


Inför installationen FAS 2

Nu är grävningen klar och vi startar installationen av fibernätet.


  • Inblåsning av fiber är på gång och vi räknar med att installation av fiber i fastigheterna ska starta i mitten av november.
  • Information om tidpunkt för installation i DIN fastighet meddelas av vår installatör via telefonsamtal.
  • Medlemmen ansvarar för att installatören har tillgång till byggnaden vid den tidpunkt installatören har meddelat att han kommer.
  • VIKTIGT

Är du inte hemma vid installationstillfället måste du meddela hur installatören kan få tillgång till nyckeln.

  • Uppstartidpunkten kommer att meddelas här på hemsidan under december månad.
  • Vilande- och företagsabonnemang får endast montering av en svetsbox och kontroll att installationen fungerar.


Mer utförlig information om installationen finns här


Faktura sista insatsbetalning

Fakturan för den sista insatsbetalningen om 7000 kronor med förfallodatum 2016-11-29 har nu skickats ut och ska erläggas till föreningens bankgiro nr 702-2916.


September 2016

Abonnemangsavtal FAS 2

Ett exemplar av abonnemangsavtalen har nu skickats i retur till alla er som ska anslutas under FAS 2. Bifogat finns information om vad som kommer att ske inför installationen. Informationen kan också nås genom att klicka på länken här.


Juli 2016

Störningar i fibernätet vecka 35 - 40

Under veckorna 35 - 40 kommer det att förekomma störningar i fibernätet på grund av arbete med nyinstallation för nya abonnenter. Dessa störningar kommer att fortsätta hela hösten men i mindre omfattning.


Under följande veckor kommer det att bli störningar/avbrott under dagtid mellan kl. 08.00 - 17.00


Följande områden berörs:


Mårdaklev vecka 35 - 37

Östra Frölunda/Skyarpvecka 38

Kalvvecka 39 - 40


Åsksäkra din uppkoppling!

Som all annan elektronik är routern, som tar emot signalen från vårt fibernät, givetvis känslig för åska. 

Säkraste sättet att eliminera skaderisken är att stänga av utrustningen samt dra ut alla sladdar från elnätet. Se även till att klippa av (ta bort) den inkommande kopparledningen, från TELIA nätet, som är en riskfaktor. Själva fiberledningen innehåller inga metaller och leder inte in åskan.  


Våra noder är uppgraderade så att de fungerar upp till fem (5) timmar vid strömavbrott.

För den som vill hålla igång den egna utrustningen även vid strömavbrott finns UPS-er (batteribackup) av diverse slag att köpa på marknaden i vissa fall även innehållande ett effektivt åskskydd.


Skulle olyckan trots allt vara framme kontakta Net at Once som felsöker och initierar lämplig åtgärd.

Observera att detta inte är en garantifråga utan var och en får reglera eventuell kostnad med sitt försäkringsbolag.


Juni 2016

Abonnemangsavtal FAS 2

Abonnemangsavtalen för anslutningar till FAS 2 har nu skickats ut. Dessa ska skrivas på i två exemplar och skickas tillbaka brevledes till Södra Kinds Fiber Ekonomiska Förening senast den 15 juli 2016. Tyvärr har det blivit ett fel i hanteringen så det finns endast ett exemplar av avtalet i brevet samt ett informationsbrev. Vi ber om ursäkt för de besvär detta kan orsaka. Vi ber Er istället skriva ut abonnemangsavtalet så Ni får två exemplar. Abonnemangsavtalet finns här för utskrift.


Avtalen skickas till:


Södra Kinds Fiber Ekonomiska Förening

c/o Gunnar Johansson

Klägghult 8

512 61 Kalv


April 2016

Utbyggnad av FAS 2

Nu börjar vi gräva och lägga ner fiberslang för utbyggnaden av fas 2. Vi har börjat i Östra Frölunda för att sedan gå vidare till områdena Håcksvik, Skyarp, Kalv och sist Mårdaklev. Meningen var att vi skulle ha startat i Mårdaklev men tyvärr får detta område komma senare eftersom vi måste flytta noden (kopplingsstation) i Mårdaklev. Det här arbetet föranleder en hel del planering, byggnation och installationer vilket gör att vi har valt att lägga Mårdaklev sist i utbyg-gnadsfasen.


September 2016

Abonnemangsavtal FAS 2

Ett exemplar av abonnemangsavtalen har nu skickats i retur till alla er som ska anslutas under FAS 2. Bifogat finns information om vad som kommer att ske inför installationen. Informationen kan också nås genom att klicka på länken här.


Juli 2016

Störningar i fibernätet vecka 35 - 40

Under veckorna 35 - 40 kommer det att förekomma störningar i fibernätet på grund av arbete med nyinstallation för nya abonnenter. Dessa störningar kommer att fortsätta hela hösten men i mindre omfattning.


Under följande veckor kommer det att bli störningar/avbrott under dagtid mellan kl. 08.00 - 17.00


Följande områden berörs:


Mårdaklev vecka 35 - 37

Östra Frölunda/Skyarpvecka 38

Kalvvecka 39 - 40


Åsksäkra din uppkoppling!

Som all annan elektronik är routern, som tar emot signalen från vårt fibernät, givetvis känslig för åska. 

Säkraste sättet att eliminera skaderisken är att stänga av utrustningen samt dra ut alla sladdar från elnätet. Se även till att klippa av (ta bort) den inkommande kopparledningen, från TELIA nätet, som är en riskfaktor. Själva fiberledningen innehåller inga metaller och leder inte in åskan.  


Våra noder är uppgraderade så att de fungerar upp till fem (5) timmar vid strömavbrott.

För den som vill hålla igång den egna utrustningen även vid strömavbrott finns UPS-er (batteribackup) av diverse slag att köpa på marknaden i vissa fall även innehållande ett effektivt åskskydd.


Skulle olyckan trots allt vara framme kontakta Net at Once som felsöker och initierar lämplig åtgärd.

Observera att detta inte är en garantifråga utan var och en får reglera eventuell kostnad med sitt försäkringsbolag.


Juni 2016

Abonnemangsavtal FAS 2

Abonnemangsavtalen för anslutningar till FAS 2 har nu skickats ut. Dessa ska skrivas på i två exemplar och skickas tillbaka brevledes till Södra Kinds Fiber Ekonomiska Förening senast den 15 juli 2016. Tyvärr har det blivit ett fel i hanteringen så det finns endast ett exemplar av avtalet i brevet samt ett informationsbrev. Vi ber om ursäkt för de besvär detta kan orsaka. Vi ber Er istället skriva ut abonnemangsavtalet så Ni får två exemplar. Abonnemangsavtalet finns här för utskrift.


Avtalen skickas till:


Södra Kinds Fiber Ekonomiska Förening

c/o Gunnar Johansson

Klägghult 8

512 61 Kalv


April 2016

Utbyggnad av FAS 2

Nu börjar vi gräva och lägga ner fiberslang för utbyggnaden av fas 2. Vi har börjat i Östra Frölunda för att sedan gå vidare till områdena Håcksvik, Skyarp, Kalv och sist Mårdaklev. Meningen var att vi skulle ha startat i Mårdaklev men tyvärr får detta område komma senare eftersom vi måste flytta noden (kopplingsstation) i Mårdaklev. Det här arbetet föranleder en hel del planering, byggnation och installationer vilket gör att vi har valt att lägga Mårdaklev sist i utbyggnadsfasen.













Kallelse till extra föreningssttämma den 17 april

Eftersom styrelsen presenterade en stadgeändring på årsstämman måste en extra föreningsstämma hållas för att stadgeändringen ska bli giltig. Kallelse


Mars 2016

Information från årsstämman den 20 mars

Kortfattad information från årsstämman. Klicka här


Vi startar utbyggnaden av fibernätet FAS 2

På årsstämman den 20 mars informerade styrelsen att utbyggnaden av FAS 2 ska startas.

Information inför byggstart och installation

Grävhjälp på tomten


Februari 2016

Informationsmöte 14 februari

Drygt 80 st intresserade kom till söndagens informationsmöte.

För er som inte var med finns här presentationen som visades på mötet:

Presentation utbyggnad fas 2


Uppsägning av abonnemang vid medlems bortgång

Vid medlems bortgång stänger föreningen, om så önskas, av fiberanläggningen efter överenskommelse med dödsboansvarig. Inga månadsavgifter för abonnemang- eller servicekostnader utgår därefter. Om förskottsbetalning skett, återbetalas aktuellt belopp. Meddela oss kontot för återbetalning till undertecknad.


När dödsboet säljer fastigheten, säljs även den befintliga fiberanläggningen till den nya fastighetsägaren (insatsen/andelen regleras i köpeskillingen). Den nya ägaren ska därefter ansöka om medlemskap i föreningen och överenskommelsen dokumenteras på blanketten ”Avtal överlåtelse av andelsrätt i Södra Kinds Fiber EF”, se ”Köpa eller sälja fastigheten”.


En uppstart av ett vilande abonnemang medför en startkostnad om 4.200kr (350kr*12 mån). Under perioden som abonnemanget är vilande erbjuder sig föreningen att förvara utrustningen (router och TV-box inkl. abonnemangskort, med i dags datum ett inköpsvärde om ca 3.500kr) till dess att anslutningen aktiveras på nytt.


Januari 2016

Nu bygger vi ut - Välkommen till informationsmöte 14 februari

Tid: 15.00

Plats: Medborgarhuset i Östra Frölunda


Vi informerar hur vi ska gå vidare och bygga ut fibernätet.

Omfattning

Tidplaner och planering

Anslutningsavtal

Kostnad (insats)


Välkomna!

// Styrelsen


OBS! Tag med anslutningsavtalet till mötet.


Senast 4 mars måste samtliga anslutningsavtal vara föreningen tillhanda.

Senaste nytt jan 2016 

Deutsch KURZE INFO


2015


Oktober 2015

Utbyggnad av fibernätet för Södra Kinds Fiber

Arbetet med utbyggnaden av fibernätet har just startat och i första steget prioriteras arbetet med att ta fram en kalkyl för totalkostnaden/fastighet. I första skedet måste vi också se över framkomligheten och kontrollera terrängen för att kunna gräva/plöja ner fiberslang.


Målet är att kunna presentera en färdig kalkyl vid ett informationsmöte i början av nästa år (januari/februari).


I steg två som beräknas ta våren/sommaren 2016 i anspråk kommer vi att göra nödvändiga upphandlingar och ansökan om diverse tillstånd.


Förhoppningsvis kan vi sedan starta arbetet med fibernedläggning under hösten 2016.


Vi kommer löpande informera alla sökanden via hemsidan/Facebook hur arbetet fortskrider.


Projektgruppen består idag av tre personer men vi behöver några till som kan hjälpa till med projektarbetet. Därför ställer vi nu en förfrågan till alla anmälda intressenter om det finns några som kan ingå i gruppen.


Anmäl ditt intresse till

Kenneth Hansson tel. 0768 21 50 42/mail: khansson78@gmail.com

Svend Aage Hansen tel. 0730 28 25 02/mail: hansen.svendaage@gmail.com

Anders Lennström tel. 0705 53 00 05/mail: anders@molneby.se


Projektgruppen för utbyggnad av fibernätet


Augusti 2015

Har du störningar i din telefoni?

Det kan finnas flera orsaker till att telefonin inte fungerar eller att det uppstår störningar och brus. En orsak kan vara att utrustningen inte är jordad eller inte helt rätt kopplad. Här beskrivs några vanliga fel och vad man kan göra för att komma tillrätta med dem:

1.       Telefonen är kopplad till fel uttag i mediaboxen. På undersidan av mediaboxen finns det två uttag för telefoni, TEL1 och TEL2. Telefonin ska sitta i TEL1.

2.       När en telefoni har blivit överflyttad vid en portering av ett gammalt telefonnummer kan det ibland krävas en omstart av mediaboxen på distans av Net at Once för att det ska hoppa igång. OBS! det räcker inte med att kunden själv startar om boxen utan det måste göras från supportsidan. Kontakta Net at Once.

3.       Fel på kundens interna telefonledning. Många väljer att använda de befintliga telefonjacken i huset för att kunna ha flera telefoner inkopplade samtidigt t.ex. i vardagsrum, kök och hall. I de fallen ska man använda sig av en voip-mellanpropp. Denna kopplas in i förstajacket i fastigheten så sprids signalen vidare till resterande telefonjack. Problem kan uppstå då de befintliga telefonledningarna i fastigheten är feldragna. Kunden får då själv ta hjälp av en elektriker för att koppla om. Detta gäller också om telefonen inte är jordad.


Juli 2015

I dagarna får alla medlemmar i föreningen ett nyhetsbrev från styrelsen. Samtidiigt skickar styrelsen ut en förfrågan till samtliga hushåll och fritidshus för att undersöka hur stort intresset är för en utbyggnad av vårt befintliga fibernät. 

Läs mer här: Intresseförfrågan utbyggnad fibernätet

Du kan även läsa nyhetsbrevet här: Informationsbrev från styrelsen sommar 2015



Juni 2015

Styrelsen har haft sitt sista möte för våren. Ett brev kommer inom kort att skckas ut till alla medlemmar med nyheter och information. Detta kommer troligen att vara det sista brevet som skickas per post då vi hädanefter istället kommer att skicka ut information via e-post. Naturligtvis kan man fortfarande få vanligt brev om man säger till att man vill ha det så.



April 2015

Vid fel eller avbrott ska alltid Net At Once eller Sappa kontaktas i första hand. Gäller vid utbyte av teknisk utrustning eller haverier. Te.x. utbyte av router, tv-box, omprogrammering kanaler, egen åverkan på utrustning etc. Om hjälp behövs direkt från styrelsen utgår en startavgift om 500 kr därefter fakturering per timma inkl. moms.


Årsstämma 15 mars 2015

Mötet hölls i Östra Frölunda Medborgarhus. I samband med mötet avtackades avgående styrelsemedlemmarna Klas-Göran Elvin, Ina Björkqvist, Lars Redegard, Henry Ottosson och Sandra Kristensen (kunde inte närvara på mötet).